Deze website gebruikt cookies en verzamelt daarmee informatie over het gebruik van de website om deze te analyseren en om er voor te zorgen dat je voor jou relevante informatie te zien krijgt. Door hiernaast op akkoord te klikken, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies en het verzamelen van informatie aan de hand daarvan door ons en door derden.
Jij gaat binnenkort op jezelf wonen. Gefeliciteerd! Eindelijk kan je je eigen inrichting bepalen, zelf weten wat je gaat koken en je eigen tijd indelen. Heerlijk! Op jezelf wonen betekent natuurlijk ook een stuk meer verantwoordelijkheid. Dat kan best spannend zijn. Al een idee wat er (financieel) allemaal verandert? Hieronder zetten we vijf zaken voor je op een rij die van belang zijn als je voor het eerst zelfstandig gaat wonen.
Ga je op jezelf wonen? Dan moet je je eigen verzekeringen regelen. De spullen in je nieuwe woning kan je verzekeren via een inboedelverzekering. Deze verzekering vergoedt de schade die wordt ontstaan door bijvoorbeeld brand, water of diefstal.
Vanaf je 18e jaar moet je je eigen ziektekostenverzekering afsluiten. Een basisverzekering is verplicht. Voor extra zorgkosten kan je jezelf aanvullend verzekeren. Is je inkomen nog niet zo hoog? Dan kan je zorgtoeslag aanvragen. Voor meer informatie over de diverse toeslagen van de overheid kan je klikken op deze link: toeslagen van de overheid.
Ook is het verstandig dat je nu bent verzekerd tegen aansprakelijkheid. Zo'n verzekering vergoedt schade die jij per ongeluk veroorzaakt aan andere personen of hun spullen. Zolang je studeert, kun je (tot je 27e jaar) bij je ouders voor aansprakelijkheid meeverzekerd blijven. Ga na of dat ook geldt in jouw geval. In andere gevallen is het zeker slim zelf een aansprakelijkheidsverzekering af te sluiten. Het is niet te hopen, maar door jouw toedoen kan een ander zomaar voor tonnen of meer schade oplopen.
Kijk goed naar de voorwaarden die in je huurcontract staan. Bekijk welke kosten bij de huur zijn inbegrepen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan stroom, water en/of internet. Zet in een rij welke kosten je hebt naast de kale huur en neem deze mee in je begroting. Bekijk ook wat de contractduur en de opzegtermijn zijn. Zo kom je nooit voor onaangename verrassingen te staan.
Een andere toeslag waar je misschien voor in aanmerking komt, is de huurtoeslag. Afhankelijk van je inkomen (en woonsituatie) kan dit zorgen voor een steuntje in de rug waarmee je je huur (beter) kunt betalen. Op de website van de belastingdienst kan je zelf berekenen op welke toeslag je recht hebt.
Wil je op termijn een huis kopen en je hier optimaal op voorbereiden. Bekijk dan ook wat we voor je kunnen betekenen via het HypotheekReady-traject. Dan kom je op het moment dat je een hypotheek gaat aanvragen niet voor verrassingen te staan.
Sommige uitdrukkingen over geldzaken kom je niet elke dag tegen. Onze financiële begrippenlijst legt de meeste daarvan alvast uit en beantwoordt enkele veel gestelde vragen. Nog iets niet duidelijk? Aarzel niet en neem direct even vrijblijvend contact op.
Bij een ‘hypotheek’ leen je geld voor het aankopen van een woning bij een bank of andere geldverstrekker. Deze geldt daarbij als onderpand. Dit zogenaamde ‘hypotheekrecht’ biedt de geldverstrekker meer zekerheid dat de lening kan worden terugbetaald. Hij verkrijgt via een hypotheek namelijk het recht om je woning te verkopen als jij de hypotheeklasten niet meer betaalt. In dat geval is er sprake van een executieverkoop. Daarnaast wil de geldverstrekker veelal ook een pandrecht. Verpanding houdt in dat de zekerheden die voortkomen uit de overeenkomst naar een overeengekomen pandhouder gaan. In het kader van een woningfinanciering betreft dit veelal de uitkering bij overlijden.
Het Nederlands belastingstelsel is opgedeeld in drie zogenaamde ‘boxen’.
Voordeel van een eigen woning is, dat je in Box 1 de betaalde hypotheekrente mag aftrekken van je inkomen. Daar tegenover staat dat je het ‘eigenwoningforfait’ erbij moet optellen. Toch levert dat per saldo vaak een aanzienlijke teruggave op.
Als je een huis koopt, moet je rekening houden met allerlei kosten, naast de koopprijs. Denk hierbij naast de kosten voor de verhuizing aan de kosten voor het verbouwen en inrichten van je huis. Maar er zijn ook de zogenaamde aankoopkosten, zoals de rekening van de notaris en ons hypotheekadvies. Deze aankoopkosten hebben het voordeel dat je deze mag aftrekken van je inkomen voor de inkomstenbelasting.
Kopers van 18 tot 35 jaar betalen eenmalig geen overdrachtsbelasting bij aankoop van een woning. Dat maakt de aankoop van een woning voor hen een stuk goedkoper. Vanaf 1 januari 2023 geldt (aanvullend) dat de woning niet duurder mag zijn dan € 440.000. Woningkopers van 35 jaar of ouder betalen 2%. Beleggers gaan zelfs 10,4% betalen. De overheid wil met deze maatregelen starters en doorstromers meer kansen geven op de woningmarkt. De overheid heeft hiervoor een handige 'infographic' gemaakt. Hieronder vind je daarover extra informatie.
Het Bureau Krediet Registratie (BKR) houdt bij wie er in Nederland een krediet (lening) heeft. Een ‘gewone’ registratie van een krediet vormt meestal geen probleem bij het aanvragen van een hypotheek, of is juist gunstig. Een negatieve registratie kan wel tot een afwijzing leiden.
bel ons op
?????
Stuur een mail naar
?????
Bezoek ons op
?????
Als adviseur is het onze taak dat jij in jouw privéleven weet dat de financiële zaken goed geregeld zijn. Denk bijvoorbeeld aan complexe zaken als jouw hypotheek en financiële planning. Een huis kopen, trouwen of samenwonen, kinderen krijgen, studerende kinderen, stoppen met werken; Wij helpen je zodat je goed op deze en andere gebeurtenissen bent voorbereid.
Parijsboulevard 209 (hoofdkantoor)
3541 CS Utrecht (Leidsche Rijn)
Fascinatio Boulevard 204 (op afspraak)
3065 WB Rotterdam
Olympia 2D (op afspraak)
1213 NT Hilversum
Tel: 030 890 94 09
Mail: info@hypotheekvitaal.nl
Maandag t/m vrijdag
09:00 - 17:30
Weekenden en avonduren op afspraak
Kifid | 300.018572 |
AFM | 12049293 |
KVK | 80964028 |